De oudere generatie Chinezen zullen nooit uit zichzelf zo’n instantie bellen en winnen op eigen kracht informatie via hun omgeving in. De jongere generatie Chinezen kregen hetzelfde aangeleerd en namen dit ook als voorbeeld. Als er iets is dan lossen we dat zelf op. We horen en willen vooral niemand lastigvallen. Het gevoel van afhankelijk zijn doet pijn en geeft ons een gevoel van zwakte. Met als gevolg dat de Chinese community in Nederland nu wordt overgeslagen wanneer het gaat om ondersteunende faciliteiten. Hebben wij bijvoorbeeld Corona vragen in een andere taal dan weten we veelal niet waar we naar toe kunnen.
Dus vergeet vanaf nu vooral niet te vragen! Hulp is er wel, maar het is een kwestie van communiceren. #DURFTEVRAGEN!
Hieronder heb ik een overzicht voor jou van alle aanwezige instanties met vertalingen en hulplijnen voor een luisterend oor en Corona vragen in een andere taal:
Naam Organisatie: | Faciliteit: | Talen: | Contact: | Bereikbaarheid: |
Ouderen Info Lijn | Telefonische hulplijn voor coronavragen en een luisterend oor. | Caribisch, Chinees, Italiaans, Marokkaans, Moluks, Spaans, Surinaams, Turks | Telefoon: 030- 3 400 600 | Ma-Vr 09.00-17.00 uur |
Rode kruis | Telefonische hulplijn voor coronavragen en een luisterend oor | Arabisch, Turks, Tamazight | WhatsApp-nummers: 06-48158053 (Turks) of 06-48158055 (Marokkaans-Arabisch en Berbers). Via WhatsApp kan men een (gesproken) bericht achterlaten. Een Rode Kruis-vrijwilliger belt hen dan in hun eigen taal terug. Met een vaste telefoon kan het ook via 070-4455888 | Ma-Do 08:30-21:00 Vr 08:30-17:00 Za 10:00-14:00 |
Tolk Vertaal Centrum Nederland | Persconferenties omtrent Corona in meerdere talen | Arabish, Berbers, Engels, Farsi, Marokkaans-Arabisch, Pools, Tigrinya, Turks | www.tvcn.nl/persconferentie | 24/7 |